روابط اجتماعی چیست؟

۵۸۴ بازديد
در حوزه علوم اجتماعی، یک رابطه اجتماعی یا تعامل اجتماعی شامل هرگونه رابطه‌ای میان دو یا چند نفر می‌شود. روابط اجتماعی حاصل‌شده از عوامل فردی، اساس ساختار اجتماعی را تشکیل داده و یک موضوع مهم برای تحلیل توسط دانشمندان علوم اجتماعی هستند. بررسی‌های بنیادی در مورد ماهیت روابط اجتماعی را می‌توان در آثار جامعه‌شناسانی چون ماکس وبر در نظریه او در مورد رفتار اجتماعی مشاهده کرد.
امروزه سازمان بهداشت جهانی روابط اجتماعی را به‌عنوان یک عامل تعیین‌کننده مهم برای سلامت در زندگی افراد می‌داند. بااین‌حال همچنان تردیدهایی در مورد صحت این ادعا وجود دارد؛ زیرا تحلیل اثرات روابط انسانی بر سلامت ما نیازمند مجموعه بزرگ و کاملی از داده‌ها است و اغلب اوقات تکنیک‌های محاسباتی نتیجه‌گیری را برای ما دشوار می‌کنند. در ادامه با مجله موفقیت واگویه همراه باشید.

اهمیت روابط اجتماعی
کیفیت روابط اجتماعی ما به‌طور تنگاتنگی با حس سلامت ما در ارتباط است. مطالعات متعددی نشان داده است که ما به هنگام داشتن روابط اجتماعی قوی‌تر، شادتر خواهیم بود. هرچه بیشتر در روابط اجتماعی خود دچار مشکل شوید، بیشتر دچار حس ناراحتی شده و بیشتر با خطر انفصال روابط روبرو خواهیم شد. بر اساس یک تحقیق، ۷۰ درصد از شادی‌های ما از کیفیت روابط اجتماعی ما حاصل می‌شوند.

وقتی‌که به این موضوع فکر می‌کنیم، آن را عاقلانه می‌یابیم. ما ذاتا موجوداتی اجتماعی هستیم. در طول میلیون‌ها سال تکامل، انسان‌ها به موجوداتی وابسته به گروه‌های مشارکتی تبدیل شده‌اند. ما برای زنده بودن به دیگران نیاز داریم. به این موضوع از منظری دیگر نگاه کنیم؛ ما در زندگی چه زمانی خیلی خوشحال هستیم؟ احتمالا بیشترین خوشحالی ما زمانی است که با دوستان نزدیک یا خانواده هستیم. شما به‌ندرت می‌توانید فردی را بیابید که از داشتن روابط نزدیک ناراحت باشد. از طرفی دیگر، شما نمی‌توانید فردی را بیابید که به خاطر نداشتن روابط اجتماعی با دوستان و خانواده خوشحال باشد.

روابط اجتماعی به معنی «رابطه‌ای میان موجودات زنده» است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، افرادی که سطح رضایت بالاتری از زندگی خود دارند، سطح قوی‌تری نیز در روابط فردی دارند. بزرگ‌سالانی که اجتماعی‌تر هستند، سالم‌تر بوده و بهتر با فشارهای زندگی کنار می‌آیند. آن‌ها در مقایسه با افراد تنهاتر، عمر بیشتری می‌کنند.

تاثیر روابط اجتماعی بر سلامت‌
به‌ طور کلی پیوندهای اجتماعی به سه روش بر سلامت ما تأثیر گذارند:

رفتاری: مطالعات گوناگون نشان می‌دهند که پیوندهای اجتماعی بر داشتن رفتار سالم اثرگذار هستند. برای مثال، مشارکت‌های فراوان‌تر در روابط اجتماعی رسمی (نظیر سازمان‌های مذهبی) و غیررسمی (نظیر دیدار با دوستان) با رفتارهای سالم مثبت در پیوند است.
مکانیسم‌های روانی نظیر سخنرانی‌های حمایت اجتماعی؛ برای مثال حسی که فردی به آن علاقه نشان داده، توجه و گوش می‌کند. صدها مطالعه نشان داده است که مزایای حمایت اجتماعی بر سلامت ذهنی و فیزیکی اثر دارد. این مزایا باعث کاهش استرس شده و حسی از زندگی هدفمند را در فرد تقویت می‌کند.
فیزیولوژیکی: پیوندهای اجتماعیِ حمایتی، اثرات بیولوژیکی نظیر کاهش فشان خون، ضربان قلب و ترشح هورمون‌های استرس‌زا در پی دارند. تعاملات اجتماعی حمایتی با دیگران بر عملکرد سیستم ایمنی بدن، غدد داخلی و دستگاه قلبی عروقی اثر گذاشته و آسیب‌های جسمی را کاهش می‌دهد.
این یک تعامل برد برد است. فرقی نمی‌کند که با عزیزان خود صحبت کنید یا به حرف آن‌ها گوش بسپارید؛ بودن در کنار فردی بسیار عالی است. پس به دوستان و اعضای خانواده نزدیک شده و از حداکثر مزایای روابط اجتماعی بهره‌مند شوید. نظر شما چیست؟ شما درباره روابط اجتماعی چه دیدگاه یا چه تجربیاتی دارید؟ لطفا نظرات خودتان را با ما و خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید.
 منبع : واگویه 
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.