كپسول آتش نشانی چیست؟

۵۰۷ بازديد
کپسول آتش نشانی چیست؟
یکی از تجهیزات مورد نیاز و ضروری در هر ساختمانی خاموش کننده یا کپسول آتش نشانی می باشد که امروزه استفاده از آن در کارخانه ها ، ادارات ، ساختمان ها ، مراکز فروش و … الزامی است. اما باید بدانید که این خاموش کننده ها حاوی مقدار کمی مواد خاموش کننده هستند و فقط در آتش سوزی های خیلی کم میتوان از آنها استفاده کرد. و در حریق های بزرگ نیاز به تجهیزات اطفاء حریق قوی تری مانند ماشین اتش نشانی می باشداین خاموش کننده ها به چند كلاس مختلف تقسیم بندی می شوند. خاموش کننده های كلاسA می توانند حریق های ناشی از مواد معمولی از قبیل چوب و پلاستیك و كاغذ را خاموش كنند. خاموش کننده های كلاس B می توانند حریق های ناشی از مایعاتی چون بنزین یا گریس را خاموش بکنند. خاموش کننده های كلاسC مربوط به آتش سوزی های الكتریكی است و خاموش کننده های كلاسD نیز برای خاموش كردن فلزات شعله ور و نایاب به كار می رود.
انواع کپسول آتش نشانی
کپسول های آتش نشانی با توجه به نوع محل حریق دارای انواع مختلف می باشند که به تشریح آنها می پردازیم.
کپسول آتش نشانی آب و کف:
کپسول آتش نشانی محتوی آب و کف با از بین بردن عنصر گرمای محیط آتش را خاموش می کنند. عوامل کف نیز عنصر اکسیژن را از سایر عناصر جدا می کنند.
خاموش کننده های آب و کف فقط مربوط به آتش سوزی کلاس A هستند – نباید از آنها در آتش سوزی کلاس B یا C استفاده شود. جریان تخلیه می تواند مایع قابل اشتعال را در آتش کلاس B پخش کرده یا خطر آتش سوزی را در آتش کلاس C ایجاد کند.

کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن:
کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن با از بین بردن عنصر اکسیژن مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند و همچنین با تخلیه بسیار سرد، گرما را از بین می برند.
دی اکسید کربن در آتش سوزی کلاس B و C قابل استفاده است. آنها معمولاً در آتش سوزی کلاس A بی اثر هستند.

کپسول آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی خشک:
خاموش کننده های آتش نشانی شیمیایی در درجه اول با قطع واکنش شیمیایی مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند. امروزه پرمصرف ترین نوع آتش نشانی ، ماده شیمیایی خشک چند منظوره است که در آتش سوزی کلاس A ، B و C موثر است. این عامل همچنین با ایجاد سدی بین عنصر اکسیژن و عنصر سوخت در آتش سوزی کلاس A کار می کند.
مواد شیمیایی خشک معمولی فقط برای آتش سوزی کلاس B و C است. استفاده از کپسول صحیح برای نوع سوخت مهم است! با استفاده از عامل درست می توان آتش را با موفقیت خاموش کرد.

خاموش کننده حاوی مواد شیمیایی مرطوب:
Wet Chemical عامل جدیدی است که با از بین بردن حرارت آتش، آتش را خاموش می کند و با ایجاد سدی بین اکسیژن و عناصر سوخت مانع از احتراق دوباره می شود.

خاموش کننده های هالوژنه:
خاموش کننده های هالوژنه یا تمیز کننده عامل شامل مواد هالون و همچنین ازن جدید و کمتر از بین برنده عوامل هالوکربن هستند. آنها آتش را با قطع واکنش شیمیایی و یا از بین بردن گرما از مثلث آتش خاموش می کنند.
خاموش کننده های مواد پاک کننده در آتش سوزی کلاس A ، B و C موثر هستند.

خاموش کننده های حاوی پودر خشک:
خاموش کننده های پودر خشک مشابه مواد شیمیایی خشک هستند به جز اینکه آنها با جدا کردن سوخت از عنصر اکسیژن یا با از بین بردن عنصر گرمای مثلث آتش، آتش را خاموش می کنند.
با این حال، خاموش کننده های پودر خشک فقط برای آتش سوزی های فلزی کلاس D یا قابل احتراق است. آنها در تمام رده های دیگر آتش سوزی بی اثر هستند.

خاموش کننده های غبار آب:
خاموش کننده های آب مه با از بین بردن عنصر گرمای مثلث آتش ، آتش را خاموش می کند. آنها جایگزینی برای خاموش کننده های مواد پاک کننده هستند که آلودگی آنها نگران کننده است.
خاموش کننده های مه غوطه وری در درجه اول برای آتش سوزی کلاس A هستند ، هرچند که برای استفاده در آتش سوزی کلاس C نیز بی خطر هستند.

خاموش کننده کارتریج دارای ماده شیمیایی خشک:
مانند خاموش کننده های شیمیایی تحت فشار ذخیره شده ، ماده شیمیایی خشک چند منظوره در آتش سوزی کلاس A ، B و C موثر است. این عامل همچنین با ایجاد سدی بین عنصر اکسیژن و عنصر سوخت در آتش سوزی کلاس A کار می کند.
مواد شیمیایی خشک معمولی فقط برای آتش سوزی کلاس B و C است. استفاده از کپسول صحیح برای نوع سوخت مهم است! با استفاده از عامل نادرست می توان آتش را مجدداً پس از خاموش شدن موفقیت آمیز دوباره آتش زد.
وب سایت : https://hoorzhina.com/
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.